تند خوانی چیست؟

حتما تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که دلتان بخواهد مطلبی را بخوانید اما وقت کافی نداشتید و یا حجم آن ها آنقدر زیاد بوده که فکر کردید بهتر است فراموش کنید؟ تا به حالا از خودتان پرسیده اید آدم های موفق چطور انقدر کتاب میخوانند و خسته نمیشوند؟ چرا بعضی ها مطلبی را خیلی زودتر از ما مطالعه می کنند و یاد می گیرند؟ چرا بعضی از دوستانمان با وجود اینکه زمان کمتری میگذاند اما موفقیت بیشری در یادگیری دارند؟ دلیل همه ی این ها استفاده از مهارت تند خوانیست. تند خوانی به شما این امکان را می دهد که بتونید در کمترین زمان مطالب رو بخوانیدو البته لازم نیست نگران کیفیت داده ها باشید. تند خوانی یعنی یادگیری اما در زمان کمتر.

 تند خوانی یادگیری را کاهش می دهد؟

جواب این سوال روشن است، هرگز. تصور غلط برخی این است با تندخوانی درک مطلب پایین است ولی در صورتی که با یادگیری تندخوانی علاوه بر بالا رفتن سرعت مطالعه درک مطلب بهتری هم خواهیم داشت. با یادگیری تکنیک‌های تمرکز حواس و همچنین تقویت حافظه با تندخوانی، درک مطلب هم بالا می‌رود. اگر دقت کرده باشید در هنگام مطالعه با سرعت پایین، حواس‌مان پرت می‌شود اما در هنگام تندخوانی به دلیل بالا بودن سرعت مطالعه امکان حواس پرتی کمتر است. به علاوه آن با فراگیری تکنیک‌های تمرکز حواس نیز این مورد تقویت می‌گردد. در واقع هر چه سریع تر حرکت کنیم، نیروی جنبشی بیشتری را جمع کرده، تمرکز بیشتری پیدا می کنیم. سرعت های خواندن متوسط، طبیعی نیست؛ بلکه آنها سرعت هایی هستند که با آموزش های ابتدایی نادرست خواندن، همراه با اطلاعات غیر کافی از طرز کار چشم و مغز، در سرعت های متفاوت، حاصل آمده اند. حتما با خودتان فکر می کنید خواندن چندین کلمه مثلا در یک دقیقه کار دشوار و یا حتی غیرممکنی است اما با توجه به این حقیقت که در هر توقف می توانید تا حد شش کلمه را زیر دید قرار دهید و این واقعیت که قادرید در هر ثانیه تا چهار توقف را انجام دهید، بدین معنی است که به راحتی می شود سرعتی تا حد ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه را به دست آورد.

آیا تندخوانی یک صفت ارثی است  یا همه می توانند از آن استفاده کنند؟

 در واقع بعضی افراد بواسطه ی میزان مطالعاتی که داشته اند این مهارت را کسب کرده اند. همچنین افرادی هستند که در این امر موفق اند اما خبر خوب این است که هر شخصی با تمرین و انجام یک سری تکنیک ها می تواند مهارت تندخوانی را به دست بیاورد. تند خوانی نه تنها برای مطالعه کتاب و مقالات کاربرد دارد، بلکه برای خواندن ایمیل، گزارشات، متون کوتاه و روزنامه هم مفید است.

فایده ی تندخوانی چیست؟

اگر دانشجو هستید و یا می خواهید مطلبی را یاد بگیرید و یا هر هدفی که از تند خوانی دارید، قطعا با مشکل کمبود زمان مواجه خواهید شد، تند خوانی به شما امکان صرفه جویی در زمان را خواهد داد تا بتوانید به مقدار دلخواهتان مطالعه داشته باشید و به دیگر کارهایتان نیز رسیدگی کنید. هم چنین با یادگیری تند خوانی عملکرد ذهنتان بهبود می یابد و تمرکز و دقتتان بالا می رود. شما یاد می گیرید مطالب بی اهمیت را حذف کنید و فقط موضوعات مهم را بخوانید. معلوماتتان در زمینه ای که می خواهید بالا رفته و دانسته هایتان به سرعت افزایش پیدا می کنند. پس از یاد گیری این مهارت شما قادر خواهید بود در کارهایتان انعطاف داشته باشید و کتاب های قطور دیگر تردید  ترسی برایتان نخواهند داشت چرا که می دانید می توانید در کمترین زمان با بهترین بازدهی مطالعه شان کنید.

تقویت تندخوانی

روش ها و تکنیک های بسیاری برای تند خوانی وجود دارند که با استفاده از برخی روش ها می توانید ذهنتان را به تند خوانی عادت دهید. با توجه به تنوع آن ها در مقاله ای به توضیح مفصل و معرفی انواع روش ها می پردازیم و در این مقاله تنها به توضیح چیستی و چگونگی تاثیر گذاری آن صحبت می کنیم.

روند تند خوانی

در این مهارت، ابتدا از همانگی چشم و مغز استفاده کرده و کم کم سرعت خواتدن را با تکنیک های موجود بالا می بریم. به مرور زمان یاد میگیریم چطور اطلاعات اضافه را که در نوشته ها هستند حذف کنیم و به نحوی که یاد گیری ما کاهش پیدا نکند؛ در مدت زمان کوتاهی مطالب را یاد بگیریم. تمارینی که برای تقویت تندخوانی بکار می روند، سیستم ذهنی را نیز بهبود می بخشند.

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *