مقایسه کردن ممنوع!

بسیاری از دانش آموزان به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به مقایسه ی خود با دیگران پرداخته و هر فردکنکوری را به نوعی رقیب خود تلقی میکنند.

گاهی دانش آموزان وضعیت خودشان را با دیگر دوستان و همکلاسیها مقایسه می کنند و آن را ملاکی برای پیشرفت یا عقب ماندگی خود قرار می دهند این که مثلا فلانی چند ساعت بیدار می ماند، چند ساعت درس میخواند،کدام آموزشگاه ها میرود، چند درصد از هر درس تست میزند،کدام معلمهای خصوصی را دارد و..

 این نحوه مقایسه بسیار زیان آور بوده و موجب از دست دادن انگیزه ،عزت نفس و مسلما اعتماد به نفس شما می شود.

مقایسه کردنما باید بیاموزیم که صحیح و مثبت مقایسه کنیم اما مقایسه صحیح به چه معناست؟

  1. ایتدا از خود بپرسید که آیا دارید تنبلی می کنید یا واقعیت این است که دارید همزمان چند فعالیت را اداره می کنید و از نظر زمان و انرژی محدودیت دارید؟

به عنوان مثال اگر شما به مدرسه یا کلاس کنکور می روید طبیعتا مدت زمان مطالعه کمتری نسبت به فردی که فارغ التحصیل است خواهید داشت بنابراین مقایسه ساعت مطالعه خود با افرادی که مشغله های کمتری نسبت به شما دارند کاری بی معناست.

  1. به جای مقایسه زیاد، تحسین زیاد کنید

هنگامی که اطرافیان شما رشد می کنند شما نیز در موقعیت بهتری قرار گرفته و همراه آن ها رشد می کنید پس آن ها را تحسین کنید و به یاد داشته باشید که همواره پیشرفت بصورت گروهی بسیار راحت تر است تا به صورت فردی

  1. به جای مقایسه خود با دیگران از آن ها الهام بگیر

مقایسه کردناگر در درس یا مبحثی مشکل دارید از افرادی الهام بگیرید که در آن درس موفق هستند و رفتار های آنان را الگوی رفتاری خود قرار دهید.

  1. به این باور برسید که اگر دیگران میتوانند پس من هم می توانم از پس کنکور بربیایم

باور کنید که پذیرفته شدن در کنکور آنقدر هم که فکر می کنید دشوار نیست و با برنامه ریزی صحیح و مطالعه معقول می  توانید از پس کنکور بربیایید و در رشته مورد نظر خود قبول شوید.

  1. لیست محدودیت های خود را نوشته و آن ها را بپذیرید

تمام ما به عنوان انسان با محدودیت مختلفی مواجه هستیم لیستی مشابه با لیست زیر تهیه کرده و محدودیت های خود را در آن بنویسید.

  1. بیشتر از ۶ ساعت در روز زمان برای مطالعه دروس ندارم.
  2. توانایی پرداخت هزینه کلاس خصوصی ندارم.
  3. به علت داشتن میگرن ساعاتی از روز باید استراحت کنم و بخوابم.

و…

در آخر به یاد داشته باشید که شما با وجود تمام این محدودیت ها هنوز بسیار با ارزش هستید و با برنامه ریزی و هدف گذاری صحیح میتوانید زندگی خوبی برای خود بسازید.

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *