چطور در برنامه ریزی خود زمانبندی کنیم که به همه امور برسیم و به ان پایبند باشیم؟!

شماهم حتما تجربه کرده اید روزهایی را که با شوق به نوشتن برنامه روزانه یا هفتگی مشغول شدید، اما فردای ان روز یا اخر هفته هیچکدام از ان کارها را انجام نداده اید و به برنامه ریزی خود پایبند نبوده اید. و یا حتی انقد کارهای زیادی برای انجام دادن دارید که نمی دانید چطور به همه ان ها برسید و برنامه ای برایشان داشته باشید.

شاید بهتر باشد اول به اینکه چرا به برنامه ریزی خود پایبند نمی مانیم بپردازیم و بعد به اینکه چطور برنامه ریزی کنیم و چطور به ان پایبند باشیم بپردازیم.

_ چرا به برنامه ریزی خود عمل نمی کنیم؟

حتما تجربه کرده اید که هنگام برنامه ریزی و فکر کردن به اینده ای که در نتیجه عمل به برنامه ریزی خود خواهیم داشت شوق و ذوق فراوانی داریم، به این دلیل است که مغز ما اشتیاق و تمایل زیادی نسبت به اینده از خود نشان میدهد، اما وقت عمل به ان که میشود یا انجام نمی دهیم یا به بعد موکول میکنیم، چون مغز ما از حال گریزان است و ما را به کار های اسان یا لذت بخش سرگرم میکند.

_ چطور برنامه ریزی خود را عملی کنیم؟

برنامه ریزی‌ نیز یک مهارت است و باید مانند دیگر مهارت ها تمرین شود. برنامه ریزی مهم است و به ما در راه رسیدن به هدف ها کمک فراوانی میکند، پس نباید نا امید شد و باید با پشت کار و انگیزه ادامه داد.

۱. در این راه رویا پردازی ممنوعه.

همه میخواهند در یک روز هرکاری که دارند را به انجام برسانند، اما واقعیت این این است که ما در روز زمان خیلی زیادی برای رسیدن به همه کار ها نداریم و همچنین هر فردی در روز توانایی انجام کارهای محدودی را در بازه زمانی خاصی دارد و در واقع می شود گفت که نمیتوانیم مانند یک رباط ۲۴ ساعت شبانه روز را به کار کردن بپردازیم. پس واقعیت را ببینیم و سعی کنیم نسبت به توانایی خودمان برنامه ریزی داشته باشیم.

۲. بدانیم با برنامه ریزی که میکنیم قرار است به کجا برسیم.

هدف ها و کارهای ضروری روزانه مان را یادداشت کنیم و با توجه به انها برنامه ریزی کنیم، چون خیلی از ما روزانه یا حتی هفتگی برنامه ریزی میکنیم بدون انکه راه هایی را که مارا به هدفمان نزدیک میکند را گنجانده باشیم، یا بفهمیم دوست داریم این برنامه ریزی مارا به کجا برساند.

پس اگر دربرنامه ریزی خود در راستای هدفمان تلاش کنیم واقع بینانه عمل کنیم احتمال انجام شدن برنامه بیشتر میشود.

_چطور در برنامه ریزی خود زمانبندی درست داشته باشیم؟

اولین نکته این است که نباید بترسید، شما تنها فردی نیستید که برای کارهایتان وقت کم می اورید پس به جای ترسیدن از عقب افتادن کارها که وقت و انرژی شمارا هدر میدهد به انجام کارهای برنامه بپردازید.

دومین نکته: ساعاتی که انرژی بیشتری را دارید کشف کنید، اغلب افراد در ابتدای روز انرژی و حوصله بیشتری دارند که بهتر است کارهای مهم در این زمان ها انجام شوند.

سومین نکته اینکه کارهارا بنویسید، اینطوری کاری نیست که جا بماند و با یک نگاه کار بعدی را میفهمید و وقتتان برای فکر کردن به کار بعدی هدر نمیرود.

چهارمین نکته اینکه نگویید حالا وقت هست، به تعویق انداختن کارها و فرار کردن از انها بیشتر موجب استرس میشود،

پنجمین نکته اینکه یادتان باشد از دیگران هم میتوانید بخواهید تا یکسری از کارهارا برایتان انجام دهند، و یا فکر کنید در هر کاری برای کوتاه تر شدن زمان ان، چه اقداماتی میتوانید انجام دهید برای مثال شاید اگر از تکنولوژی استفاده کنید کارتان سریع تر انجام شود، پس به کار بگیرید و درکل تا جای ممکن برای خود زمان بخرید.

و اما در اخر انعطاف پذیری را یادتان نرود، برای برنامه ریزی میتوانید برای هفته یا روز های اول برنامه اسان تری بنویسید که مطمئن باشید از پس ان بر می ایید و سپس میتوانید ان را سخت تر کنید.

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *