چطور مدیر موفقی باشیم؟

بسیاری از مدیران سال ها درس خوانده اند و در دوره های مختلفی شرکت کرده اند تا بتوانند یک مجموعه را به شکل موفقی هدایت کنند. با این حال بسیاری از آن ها به اندازه ی کافی موفق نیستند و این مشکل سبب شده تا بژوهشگران به فکر یافتن راه حلی اساسی برای بهبود اوضاع باشند.

در سال ۲۰۱۹ سایت گالوپ، یکی از معتبرترین سایت های نظر سنجی در جهان، از سرپرست شرکت ها خواست تا بیشترین تمرکزشان را روی بزرگ ترین عاملی که در موفقیتشان نقش دارد،یعنی مدیریت، بگذارند. مدیر ها موثر ترین در شاکله ی کلی موسسه و عامل ارتباط موثر با کارمندان به شمار می آیند. عضو داشتن یک مدیر خوب می تواند تاثیر چشمگیری در بهبود روند شرکت داشته باشد.

گالوپ با بررسی ها و نتیجه گیری از بهترین گزاراشت، ویژگی های برتر یک مدیر کارآمد را در  سرفصل های زیر بیان می کند.

واکنش مثبت

متاسفانه عده ی کمی از کارکنان واکنش مثبت و لازم را از طرف مدیر خود دریافت می کنند. طبق آمار به دست آمده تنها ۲۶ درصد از کارکنان عملکرد و آموزش لازم را از مدیران خود دریافت می کنند. همین امر باعث سردرگمی آن ها  می شود و باعث می شود با تمام توانایی وارد عمل نشوند.در واقع این مشکل باعث می شود اعتماد در بین گروه از بین برود و برنامه ها مختل شوند.

ارتباط موثر مدیر با کارمند

یکی دیگر از مولفه هایی که مورد توجه است، میزان ارتباط کارمندان و مدیر است. در بهترین حالت هفت نفر از ده نفر، به مدیر اعتماد بالایی دارند و در برخی مواقع که قابل توجه هم هستند، تنها یک الی دو نفر از ده کارمند به مدیر اعتماد می کنند و این باعث می شود از روز اول به فکر خروج از شرکت باشند . این درحالیست که اگر شرایط و اعتمادشان به مدیر در وضع خوبی باشد، قراردادشان را برای یکسال تنظیم می کنند. عامل اعتماد نیز توانایی مدیر و البته کارمندان در سازماندهی امور است. هرچقدر امور سازماندهی تر شده باشند، میزان اعتماد نیز افزایش میابد. زمانی که طرفین بدانند اعضای دیگر کار خود را به درستی انجام می دهند، فشار و استرس کمتری به خودشان و دیگر افراد وارد می کنند و انرژی لازم را برای ادامه ی راه کسب می کنند.

چگونه تجارب مدیر و کارمند تحت تاثیر یکدیگر قرار می گیرند؟

این سازماندهی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد و بر تجارب هر دو طرف تاثیر می گذارد. در واقع از زمان استخدام تا اتمام کار، تمامی فعالییت های انجام گرفته، محیط کاری، مشتری مداری، روابط در محل کار و غیره در پیشبرد و شکل دهی این سازماندهی نقش دارند. جالب است بدانید حتی وضع جسمانی نیز این نکته را تحت تاثیر قرار می دهد. زمانی که شما در بهنرین وضع سلامت خود باشید، قطعا توانایی و انرژی بیشتری برای انجام کار ها خواهبد داشت.

هزینه ی بالای معاملات

اکثر مدیران بر این باورند که این مسئله اجتناب ناپذیر است اما ۵۲ درصد از کسانی که به این دلیل شغل خود را ترک و یا عوض کرده اند اعتقاد دارند می توان از این امر جلوگیری کرد و مدیران یا سازمان ها باید به حل این مسئله بپردازند. واقعیت هم این است که کار کردن در فضای تنش زا و پر استرس این روز ها بسیارسخت است. با این حال با یک روشن بینی و استفاده از هوش اقتصادی این مسئله نیز قابل حل خواهد بود.

مواجهه ی سریع با بحران

بسیاری از سازمان ها به محض از دست دادن برخی کارکنان و یا فروش کم، دست به خرج های کلان می زنند. اما لازم است بدانید که بهترین شانس شما در این مواقع ارزش های غیر ملموستان هستند، یعنی اعتبار و کارمندانتان. با تمرکز روی این ها و اهدافتان می توانید نوآوری داشته باشید و به موفقیت برسید.

ایجاد محیط مناسب

محیط سرگرم کننده ای را برای گروه و رهبران موسسه فراهم کنید تا بتوانند در بهترین حالت کارها را در یک محل  منظم و فعال برنامه ریزی کنند. یک سرگروه یا مدیر باید بتواند ارتباط افراد را حفظ کند و همراه با جزئیات، یک خط فکر کلی و آینده نگر را پیش بینی و تنظیم کند.

استرس بالای مدیران

همانطور که نقش مدیر پررنگ تر از بقیه ی اجزا است، در بیشتر آن ها استرس زیادی دیده می شود. حدود ۷۰ درصد از فشار کار ها بر روی دوش مدیران است و آن ها باید مسئولیت کلی هدایت تیم را بر عهده بگیرند. این استرس باعث خستگی، کلافگی و ناکارآمدی خواهد شد. بهترین مدیران کسانی هستند که می توانند با مشکلات به شکل چالش مواجه شوند و بین کار و فعالیت های شخصی فاصله بیاندازند.

واقع بینی

یکی ازمشکلاتی که بر سر راه افراد شاغل است، هماهنگی شغل و روند زندگی شخصی شان است. البته درهمه ی شغل ها نمی توان انعطا زمانی داشت اما با رعایت یک نکته می توانید این هماهنگی را در زندگی خود جای دهید. واقع بینی به شما کمک می کند تا با یک برنامه ریزی ساده در زندگی و کارتان یک نظم قابل قبول ایجاد کنید. سعی کنید اهداف و خواسته هایتان واقع بینانه باشد. نه به طور کلی درگیر کار شوید و نه برای رسیدن به امور شخصیتان از کارآمدی خود بکاهید.

آیا گزارش کار ها مفید فایده است؟

بسیاری از افراد عقیده دارند نشست سالانه، ماهانه و یا فهتگی با کارکنان در روند پیشبرد اهداف اثر بسزایی دارد. با این حال آنچه از این تحقیقات که توسط سایت گالوپ انجام گرفته و طبق نتایج به دست آمده از نظرسنجی ها نشان می  دهد تنها ۱۴ درصد از کارمندان تصور می کنند این گفت و گو ها باعث تشویق آن ها و بهبود عملکردشان می شود. در واقع آنچه در این صورت جلسه ها مطرح م شد آن بود که چه باید انجام شود.

با اثبات ناموفق بودن اصول قبلی در چند سال اخیر، کشور های موتبر دنیا به روند تازه ای متوصل شده اند یعنی، در درجه ی اول بیان می شود چرا باید این کار را انجام دهیم؟ در واقع این فضا به کارمندان و همچنین سازمان ها داده می شود تا درباره ی چرایی اهداف شرکت بیاندیشند و گاه حتی بازنگری کنند تا با قدرت بیشتری به فعالیت ادامه دهند. این نکته همچنین تعامل بین اعضای شرکت را بهبود می بخشد و بر فضای کاری تاثیر مثبت می گذارد.

]]>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *